چگونه بازیگر شدند؟(فریبرز عرب نیا)

ساخت وبلاگ

چگونه بازیگر شدند: فریبرز عرب نیا

_گردآوری و تدوین مطلب :مهرداد میخبر

منبع:ویکیپدیا.جهان امروز.تابناک.king-0511.blogsky.com.نقدفارسی

______________________________________________________________

فریبرز عرب نیا در سال۱۳۴۳در تهران متولد شد.ا و در سال ۱۳۶۰ موفق به اخذ مدرک دیپلم ریاضی فیزیک شدو پس از طی کردن دوره خدمت سربازی در سال ۱۳۶۴ به ترکیه رفت که دردانشگاه خاورمیانهآنکارا مشغول به تحصیل رشته مدیریت شود.این کاررا انجام داد ولی آن را درنیمه های راه رها کرد و به ایران بازگشت تا در رشته مورد علاقه اش یعنی بازیگری به آموختن مشغول شود. فریبرزپس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی و دوره های تخصصی تئاتر و سینما ،به شکل حرفه ای وارد کار شد و تئاتر را در کانون تئاتر تجربی زیر نظر استادحمید سمندریانو سینما را در دوره ای دو ساله در مجتمع آموزشی سینما تحصیل کرد. او همچنین در رشتهٔ ارتباط تصویری (گرافیک) موفق به اخذ مدرک کارشناسی ازدانشگاه هنرشد. او هم اکنون علاوه بر بازیگری در زمینهطراحی گرافیکنیز فعالیت دارد.

بیوگرافی فریبرز عرب نیا

هم زمان با تحصیلات دانشگاهی، آموزش سینما را در مجتمع آموزشی سینما آغاز کرد و مدتی نیز کلاسهای بازیگر تئاتر را در کانون تئاتر تجربی گذراند. نمایش هایی که طی این دوره بازی و کارگردانی کرده عبارتند از: آوازخوان طاس، کالیگولا، دایره گچی قفقازی، بهرام چوبینه و...

فریبرز عرب نیا تا قبل از سال ۱۳۷۴ در هشت فیلم در نقشهای دوم و سوم ظاهر شد و هیچگاه نتوانست توانایی هایش را به معرض نمایش بگذارد. اما وقتی از طرفمسعود کیمیاییبرای بازی در فیلمضیافتاز او دعوت شد، همگان بر این عقیده بودند که کیمیایی قهرمان خود را یافته است. بازی او در فیلم ضیافت یکی از بهترین بازیهای جشنواره چهاردهم فیلم فجر بود.

اوج هنرنمایی فریبرز عرب نیا در فیلمسلطانبود. او توانست شمایل یک قهرمان به ته خط رسیده را به زیبایی هرچه تمام تر ایفا کند. این نقش آفرینی تا حدی خوب و پذیرفتنی بود که منتقدان ماهنامه فیلم بازی او را بهترین بازی جشنواره پانزدهم فیلم فجر خواندند. این در حالی بود که عرب نیا حتی کاندیدای دریافت جایزه هم نشده بود.

فريبرز عرب نيا در نقش مختار ثقفيفريبرز عرب نيا در نقش مختار ثقفيفريبرز عرب نيا در نقش مختار ثقفي

فریبرز عرب نیا در فاصله بین ضیافت و سلطان سه فیلم بازی کرد. سه فیلم حادثه ای فیلم هایی که نه ارزش ماندگاری داشتند و نه عرب نیا نشانی از خود داشت.فریبرز عرب نیا پس از سلطان، سه چهار بازی خوب هم در کارنامه سینمایی خود ثبت کرد تا همچنان خیلی ها به او امیدوار باشند.

بازی قابل قبول او در فیلمجهان پهلوان تختیو بخصوصشوکرانهر دو ساختهبهروز افخمیو بازی متفاوت و بسیار دشوارش در فیلمشیفتهفریبرز عرب نیا را به عنوان یکی از چهره های برتر دهه هفتاد سینمای ایران معرفی کرد. فریبرز عرب نیا بیش از پنج سال از عمر هنری خود را برای بازی در سریال پر بینندهمختارنامهصرف کرد که به گفته اکثر کارشناسان در ایران و کشورهای عربی یکی از بهترین بازی های خود را انجام داده است. فریبرز عرب نیا از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷ در این سریال پرهزینه و پرمخاطب نقشمختار ثقفیرا بازی کرده است. وی در آخرین فعالیت هنری خود در نقش شهید چمران در آخرین اثر ابراهیم حاتمی کیا"چ" به هنرنمایی پرداخته است.این فیلم در جشنواره فجر سال ۹۲ به نمایش در آمد.

بیوگرافی فریبرز عرب نیا

انتقادها و گفتار وی در سه برنامهٔ تلویزیونیهفتکه در تاریخ های ۳۰ اردیبهشت و ۶ خرداد و ۱۳ خرداد ۱۳۹۰ به صورت زنده پخش شد جنجال هایی به دنبال داشت.یکی از این جنجالها اختالف دنباله دارش با حامد بهداد بود.

اختلاف با حامدبهداد ؟

دریکی از قسمتهای برنامه پر بیننده هفت فریبرز عرب نیا دعوت شده بود.از اوبعنوان یک بازیگر برای گفتگوی ویژه ای بود که مربوط به مقوله بازیگری و ثبات و ماندگاری بازیگران در سینمای ما و اینکه چرا این ماندگاری در حال حاضر وجود ندارد، بود.

فحاشی و کوبیدن اشخاص و صحبت کردن در مورد اشخاصی که در آن برنامه حضور نداشتند ناگهان شروع شد و هم مهمان برنامه (عرب نیا ) و هم منتقدین (فراستی و ..) شروع به توهین به یکدیگر کردند و مجری برنامه هم بدون اینکه دخالتی در این ماجرا داشته باشه فقط گوش میداد.عرب نیادربخشی از سخنانش بدون اشاره مستقیم، بهداد را به مجنون وار رفتار کردن به بهانه مارلون براندو بودن متهم کرد.واین اشاره ها که همه میدانستند خطاب به بهداد است شروعی شد بر دعوای دنباله داری که به مطبوعات کشیدو بهداد طی نامه ای توهین عرب نیا را طی نامه ای جواب دادو حواشی بسیاری را موجب شد.

در جلسه ای دیگر؛عرب نیا که برای بار سوم در برنامهٔ <<هفت>> حاضر شده بود، با اشاره به حواشی پیرامون نامهٔ <<حامد بهداد>> و سخنانی که به شکل غیر مستقیم دربارهٔ این بازیگر مطرح کرده بود گفت: من هرگز به کسی توهین نکردم اگر چیزی گفتم اشاره ام به جریان هایی بوه است که افراد را قربانی شرایط می کند. اختلافی بین هنرمندان نیست و همان طور که که گفتم این افراد بر اغتشاشات موجود سوار شده اند. وی در ادامه به پیامک ها و کامنتهای مردم در این چند روزه اشاره ای داشت و گفت: من دست مردمی که ادب را رعایت کردند و از من خواستند که به واکنش همکارم توضیحی ندهم بسیار ممنونم.

مواجهه عرب نیا با حاتمی کیا اخلاقی بود؟

و....چ:اختلاف با حاتمی کیا

همچنین در سال ۱۳۹۱ به دلیل اختلاف باابراهیم حاتمی کیا, در سکانس پایانیفیلم چحاضر نشد و کارگردان مجبور به استفاده از بدل به جای وی گردید .ابراهیم حاتمی کیا مطلقاً درباره آنچه در جریان ساخت فیلم <<چ>> میانشان رخ داده، سخنی بر زبان نیاورد و حتی در جریان نشست خبری پس از نخستین اکران فیلم در برج میلاد، ظاهراً درخواستی مبنی بر مطرح نشدن پرسش هایی در رابطه با غیبت عرب نیا را مطرح کرد تا آنچه دلش نمی خواهد بر زبان نیاورد .ماجرا اما چندان برای پیگیران پروژه <<چ>> پنهان نبود و تا حدودی علنی شده بود. حاتمی کیا و عرب نیا در طول ساخت پروژه با هم دچار چالش شدند، تا آنجا که در اواسط پروژه سراغ رضا عطاران رفتند تا او از صفر این نقش را بازی کند و او نیز در رفتاری منطقی، این حرکت نه چندان حرفه ای را انجام نداد و وارد این بازی نشد. آنهایی که از نزدیک در جریان تولید فیلم و مراحل فیلمبرداری بوده اند، تأکید داشتند فریبرز عرب نیا به ویژه پس از ماجرای مختار، این نقش برایش مهم شده بود، برای بازی در نقش شهید چمران مطالعات و دیدگاهش را دخالت می داد و هر چه کارگردان می گفت، لزوماً انجام نمی داد و به نقش آفرینی اش بر مبنای مطالعاتی که درباره چمران کرده بود، تکیه می کرد.این کشمکش نه چندان پررنگ، در نهایت به درگیری لفظی شدیدی میان حاتمی کیا و عرب نیا منتهی می شود و در پایان روابط به چندان سردی می گراید که دیگر دیالوگ مستقیم کمی در طول فیلمبرداری میان کارگردان و بازیگر محوری فیلم ردوبدل می شود و حتی ظاهراً برداشت از برخی رخدادها نظیر تکرار صحنه های انفجار که عرب نیا در آن ها بوده، به اذیت کردن عرب نیا تعبیر شده است.

مواجهه عرب نیا با حاتمی کیا اخلاقی بود؟

سرانجام با پایان قرارداد قرارداد عرب نیا که برای شرکت در این پروژه به ازای هر ماه کار ۶۰ میلیون تومان بوده، عرب نیا با طرح بحث اینکه قراردادش پایان یافته و امکان حضور در پروژه را ندارد، کنار می کشد و حاتمی کیا برای سکانس هایش از جمله سکانس فینال را تغییر می دهد . عرب نیا نیز همانند حاتمی کیا سئوالها را در این رابطه همواره بی جواب میگذاشت ،حتی در برنامه تحویل سال شبکه دو، حسنی و نامداری با ظرافت تلاش کردند در خصوص سکوت عرب نیا درباره همکاری با ابراهیم حاتمی کیا در فیلم سینمایی <<چ>> و حاضر نشدن او در محافل گوناگونی که ویژه این فیلم برگزار می شد... از او توضیحی بگیرند و عرب نیا در این خصوص تصریح کرد: اگر به احترام شما و خانم نبود می گفتم لطفا سئوال بعدی اما سعی می کنم با حرمت این سؤال را بی جواب نگذارم، اما خیلی کلی پاسخ می دهم و درباره فیلم یا آدم خاصی حرف نمی زنم.


مواجهه عرب نیا با حاتمی کیا اخلاقی بود؟

عرب نیا از زبان عرب نیا

علاقه من به هنر بعد از بازگشت به ایران آغاز نشد بلکه پیش از آن ریشه در کودکی ام داشت. پدرم روحش شاد، ادبیات و سینما را مهم می دانست و سینما و فیلم مثل تفریح دوران کودکی همیشه وجود داشت و بعدها به شکل علاقه هنری در آمد. ادبیات اولین هنری بود که با آن زندگی کردم و کتاب های چوبک، غلامحسین ساعدی و بهرام صادقی را می خواندم، بوف کور را نیز پدرم برایم خواند.
این اتفاقات پیش از دیپلم رخ داد، زمانی که من سریال آمریکایی خیابان های سانفرانسیسکو را از تلویزیون تماشا می کردم. بعدها فهمیدم یکی از دو بازیگر نقش های اصلی مایکل داگلاس بود که علاقه ای به بازیگری در من ایجاد کرد. پدرم به من آموخت به دنیا آمده ام تا کاری را که دوست دارم انجام دهم، اگرچه امکانات و موقعیت های دیگری برای انتخاب شغل داشتم پدر و مادرم مرا تشویق کردند آنطور که دوست دارم زندگی کنم و من به سمت زیباترین دستاورد بشری یعنی هنر کشیده شدم. این علاقه بعدها با دیدن فیلم های کلینت ایستوود، مارلون براندو و رابرت دنیرو به عشق تبدیل شد. گرچه همواره در تاریخ بشریت مولانا را می سوزاندند، شمس را فراری می دادند و هیچ کدام خیری ندیده اند اما همواره هنرمندان به واسطه اعتقاداتشات به انسانیت جاودانه شدند.
با <<ضیافت>> برای مردم جدی شدم
<<وصل نیکان>> و <<مسافران>> دو فیلمی بود که در آنها برای اولین بار جلوی دوربین رفتم و با <<ضیافت>> من برای مردم جدی شدم. بازیگری برای من از ابتدا مهم بود. در فیلم های محمدعلی سجادی و بهروز افخمی بازی کردم و شوکران، رنگ شب و جهان پهلوان تختی شکل گرفتند. فیلم هایی با فرزاد مؤتمن داشتم که باج خور و هفت پرده از آن جمله بوده اند و سر انجام به مختارنامه رسیدم.
فیلم هایی بازی کرده ام که بودن در آن ها ریسک بالایی می طلبید و برای کارگردانانی بود که مردم با آنها عجین نبودند. از جمله <<شکلات داغ>> و <<طاووس های بی پر>>. بازیگری باید برای مردم عادی به نظر بیاید و همین پروسه پیچیده ای است. شوخی است اگر فکر می کنیم حافظ کار راحتی انجام می داد یا ونگوگ به آسانی قلمو به دست می گرفت و مسیر سهل الوصولی برای خلق آثارش در پیش داشت.
مردم می گویند دو نقشم به هم شبیه نیست
یکی از ارزشمندترین چیزهایی که در نگاه مردم به من شکل گرفته این است که می گویند هیچ دو نقشت شبیه به هم نیست و هیچ وقت تو را نمی بینیم بلکه فیلم را می بینیم. این موضوع حاصل تجربه گری و جرات کردن در مواجهه با ناشناخته های پیش رو است و من همچنان این شوق را دارم.
دوستی حرف خوبی می زد اگر سیب با کیفیت و عطر شمیران به مردم ارائه نشود، آنها منتظر نمی مانند و سیب بی کیفیت لبنانی یا چینی می خورند.
فیلم نیمه تمامی دارم که به خاطر مشکلی که برای تهیه کننده اش ایجاد شد، ادامه پیدا نکرد. نویسندگی هم برایم لذت بخش و دغدغه است.نمی دانم به چه زبانی باید تشکر کنم و این را با اعتقاد و از ته دل می گویم که دوستان همچون میرباقری منت گذاشتند و ضعف های مرا به زبان نیاوردند. من ضعف هایی داریم که از قوت هایم کمتر نیست. اما چیزی در وجودم هست که می توانم به آن ببالم و آن این است که راهم را با اعتقاد آمدم. حوشحالم که دردانه هایی در کنارم دارم که به قول سعدی علیه الرحمه ممد حیات هستند. دست تک تکشان را می بوسم.مهم قدر دیدن از مردم است نه کسانی که قرن ها است خواب هستند. خوشحالم این قدر دیدن به واسطه حضور کسانی است که به اسم همکار شریک لحظه های خوب و بد من بوده اند. خوشحالم بعد از ۳۰ سال کار در این عرصه کسانی در کنارم هستند که جزو افتخارات زندگی ام به حساب می آیند.

کارگردانی

فریبرز عرب نیا قرار بود پیش تولید فیلم سینمایی اشآمبولانسرا به تهیه کنندگی محمود فلاح و مشاور کارگردانی داوود میرباقری در سال ۹۰ آغاز کندکه به دلیل نبود سرمایه گذار موفق به این امر نشد. وی اولین کارگردانی خود را در قالب یک سریال 5 قسمتی به نام <<رنگ شک>> کلید زد.این سریال مهرماه ۹۲ وارد مرحله تصویر برداری شد.

کارهایش:

وصل نیکان (ابراهیم حاتمی کیا، 1370)

مسافران (بهرام بیضایی، 1370)

خسوف (رسول ملاقلی پور، 1371)

من زمین را دوست دارم ( ابوالحسن داودی، 1372)

آهوی وحشی (حمید خیرالدین، 1371)

مرد پنجم (سیدمحسن شهابی، 1373)

سالهای بیقراری (مسعود نوابی، 1373)

کاکادو (تهمینه میلانی، 1373)

ضیافت (مسعود کیمیایی، 1374)

ستاره های سربی (مهدی ودادی، 1375)

فرار مرگبار (تورج منصوری، 1374)

بالاتر از خطر (سعید عالم زاده، 1375)

سلطان (مسعود کیمیایی، 1375)

جهان پهلوان تختی (بهروز افخمی، 1376)

شاهرگ (علی غفاری، 1376)

بادامهای تلخ (کاظم معصومی، 77/1376)

شوکران (بهروز افخمی، 1377)

دلباخته (خسرو معصومی، 1378)

شیفته (محمدعلی سجادی، 1378)

هزاران زن مثل من (رضا کریمی، 1378)

رنگ شب (محمدعلی سجادی، 1379)

هفت پرده (فرزاد مؤتمن، 1379)

از صمیم قلب (بهرام کاظمی، 1379)

وکیل (مجموعه تلویزیونی، سیروس مقدم، 1381)

دختری در قفس (قدرت الله صلح میرزایی، 1381)

عطش ( محمدحسین فرح بخش، 1381)

برگ برنده (سیروس الوند، 1381)

پروانه (عباس رافعی، 1382)

باج خور (فرزاد مؤتمن، 1382)

مختارنامه (داود میرباقری، 1383)

بیوگرافی فریبرز عرب نیا

(C I N T E L R O M)...
ما را در سایت (C I N T E L R O M) دنبال می کنید

برچسب : چگونه,بازیگر,شدند؟فریبرز, نویسنده : 0cintelrom4 بازدید : 141 تاريخ : چهارشنبه 29 شهريور 1396 ساعت: 17:30